Als het aan Microsoft en Mercedes-Benz ligt, is stilstaan in de file niet langer verloren tijd. De bedrijven maken van een auto een tweede kantoor.

Daarover schrijft de site DuurzaamBedrijfsleven.nl.

De bedrijven ontwikkelen een nieuwe functie genaamd In Car Office, die de productiviteit van bestuurders moet verhogen tijdens het rijden. In Car Office werd aangekondigd tijdens de techbeurs IFA, in Berlijn.

Auto als tweede kantoor

In Car Office introduceert verschillende productiviteitsopties in het dashboard van een Mercedes-Benz. Zo wordt Microsoft Exchange geïntroduceerd in de auto’s, zodat bestuurders tijdens het rijden hun werkkalender kunnen bekijken. Het slimme In Car Office attendeert de bestuurder op aanstaande vergaderingen en plant automatisch de routes naar geplande afspraken.

Daarnaast bepaalt het systeem welke telefoongesprekken of vergaderingen de bestuurder tijdens het rijden kan uitvoeren. In Car Office bepaalt dit aan de hand van de to-do-lijst van de bestuurder en de lengte van de route die hij momenteel aflegt.

Microsoft sprak eerder al zijn ambitie uit om software te creëren die goed aansluit bij de opkomst van zelfrijdende auto’s. Peggy Johnson, executive vicepresident van ontwikkeling bij Microsoft, in een interview: “Je zit vele minuten per dag in de auto. Kan die tijd een onderdeel worden van je werkdag? Kan de auto op den duur zelfs je nieuwe bureau worden? Wij geloven van wel.”

De slimme kantoortechnologie wordt in de eerste helft van 2017 gelanceerd.

Bijna elk automerk is momenteel verwikkeld in een race om de eerste zelfrijdende auto op de markt te brengen. Microsoft en Mercedes-Benz lijken zich met In Car Office alvast voor te bereiden op een toekomst van zelfrijdende auto’s. Want als zelfrijdende auto’s eenmaal de norm zijn, wordt de auto onvermijdelijk een tweede kantoor.

Lees ook op DuurzaamBedrijfsleven.nl

Avantium maakt superdun folie uit bioplastic waarin je etenswaren vochtvrij kunt bewaren

Daimler werkt aan 6 elektrische auto's

‘Weekend van 3 dagen staat garant voor een duurzame toekomst’

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl